fredag 8 april 2016

Vecka 14

Hej alla bloggläsare!

Nu märks det att det inte är långt kvar av detta läsåret. Många roligheter börjar trilla in så här i slutet av terminen. Längre ner i detta inlägg finns en del "viktiga" datum att notera!

Elevtext om veckan som gått:
Gisela 8/4-2016

VECKA 14 J 
Självskattning
I måndags så hade vi självskattning i matte, det gick väldigt bra för mig. Jag kom på många bra kommentarer som förklarade varför. Det gick snabbt och enkelt så jag fick vänta på det andra och försöka att inte störa.
Idrott
På idrotten så skulle vi ha fånga och kasta tror jag att det hette, då fick vi komma med förslag om boll lekar som man fångar och kastar i alltså inte fotboll men 4 länders krig. Och i slutet körde vi killerboll och om man blir träffad så fick man gå och duscha.
Matte
I matteboken har jag tagit ett steg fram för spår två är alldeles för enkelt och jag blir så stolt och glad på samma gång då jag tänker på det. Och idag har jag eller alla i klassen har hjälpt sina fadderbarn att lösa kängurumatten och det var väldigt svårt att förklara en uppgift men man fick inte bara säga svaren hel uppochner. 
El och magnetism
Vi har kollat på filmer och lärt oss att en LED-lampa består av dioder och att en Glödlampa består av el som åker en och en jätte snabbt så det börjar att glöda. Det tycker jag är väldigt intressant.
Stockholm
Vi har precis börjat med Stockholm och det känns spännande att jobba med och det var någon som frågade om blodbadet som jag inte vet ett skvatt om.
Göra klart
Vi har försökt göra klart allt men jag har aldrig blivit färdig med exakt allt så det är lite jobbigt. Men jag får försöka att bli färdig och göra allt eller kopiera från en kompis.

Nästa vecka:
Vi gör de sista NP i matematik. NO: Vi ska repetera det vi läst om el och magnetism och sedan påbörja ett nytt NO-område, kraft och rörelse. På SO-lektionerna fortsätter vi vårt Stockholmsarbete. Ni kan läsa våra pedagogiska planeringarna här. I engelska fortsätter vi att hitta på olika meningar på engelska med hjälp av olika "kort/bilder". 

Läxor:
SV: läs kapitel 21 och svara på frågor med hela meningar
MA: läxa 9 sidorna 30-33, välj spår eller göra alla sidorna!

Datum att komma ihåg:
Vecka 15 nationella prov matematik
5 maj lov skolan stängd
6 maj lov jourfritids  
10 maj Fritidshemmens dag, roligheter på eftermiddagen
10 maj drop in 16.30-18.00, fika, nationella prov, information om det vi vet inför åk 4
12 maj ordinarie fritids stänger 15.00 därefter jourfritids för de som behöver det
18 maj Skolstaffeten på Spånga IP
25 maj friluftsdag halva dagen
27 maj Solhemsskolans dag (em)
31 maj tårt-och hattparad mer info kommer längre fram
8 juni traditionsenlig fotbollsmatch lärarna mot åk 6
9 juni Skolavslutning
9-10 juni hajk med klassen börjar efter skolavslutningen, mer info kommer från klassföräldrarna längre fram

Trevlig helg
Nutti och Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar