Nu ska vi börja med läsläxor. Alla barn är bekanta med ett stort antal ljud och de kan ljuda samman bokstäver till ord. Vi vet att de kan foga samma, även ord med bokstäver, som de inte är bekanta med om vi bara stöttar dem och hjälper dem med ljud de inte känner till. Vi vet också att de känner igen ett stort antal ord “utantill” dvs utan att ljuda.
Barnen befinner sig på olika nivåer, några är redan goda läsare andra har precis knäckt läskoden och börjat läsa lite smått. Oavsett hur långt barnen kommit i sin läsinlärning är målsättningen att alla ska bli goda läsare, som uppskattar att läsa.
Det är viktigt att avsätta tid till läsningen och det är viktigt att vi jobbar tillsammans för att era barn ska lyckas. För en del kommer det att krävas mer träning och stöd än för andra, både från oss i skolan och från er där hemma.
Vi arbetar med läsning i skolan och som komplement till detta krävs att barnen läser hemma. Varje vecka (tisdag – fredag) kommer barnen att ha en läsläxa. Läxan ska läsas en kort stund (10 minuter) varje dag och läsningen ska dokumenteras i ett läsprotokoll (dra ett streck i rutan för varje lässtund, skriv vilka sidor ni läst osv.).
På fredagar kommer vi att gå igenom läsläxan och då får barnen läsa för sina kamrater och lärare. Det betyder att barnen behöver träna så mycket på läxan, att de klarar att läsa ur den när de kommer till skolan. Även om de inte kan alla ljud kan de läsa om vi hjälper dem att läsa före och berätta hur de olika bokstäverna låter.
Läxans svårighetsgrad kommer att varieras beroende på barnens förkunskaper. Vi ser läsinlärningen som ett gemensamt projekt. Tillsammans ska vi arbeta för alla ska bli goda läsare. Glöm inte att det ska vara roligt och kännas meningsfullt att läsa.
Lycka till!
Sandra
Skriv gärna en kommentar till varje veckas läxa. Ex. det var lätt, det var svårt, det var för lätt, det var för svårt osv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar