fredag 4 december 2015

Vecka 49

Hej alla bloggläsare!

Innan ni får läsa en elevsammanfattning av veckan vill vi tacka er alla för att ni kom på vårt frukostvernissage. Det är alltid trevligt att ha er här och ni är verkligen bra på att ta er tid att komma. Tack för det, ert engagemang och delaktighet betyder mycket för hela klassen! Frukosten inbringade en liten slant till klasskassan denna gång. 

Elevtext från veckan som gått:
Vecka 49 Diana🐙
Museum
Naturhistoriska museet där var det jättekul. Jag gillar jättemånga historia. I den museum kan ser historia till exempel -apmäniskor, dinosaurier, hejsan hästar som var gamla saker men dinosaurierna dog eller biologi jätteintressant men mus som jag kan ser hennes hjärta det är lite skräck så när jag ser det springer jag ut. På våning ett finns appmänniskor, som ser ut som riktiga människor, och jag gillar dinos det är jätteroligt, och finns en fossiler som skräck, roligt eller fin.
Matte
Jag gillar matte idag är jag klar med ett kapitel. Nästa kapitel statistik jag har redan gjort lite men jag sudda allt som jag gör. Det är sista kapitlet i matteboken i matteboken det är jätteintressant och jag vill göra den jättesnabbt och sen jag vill göra, ny matte bok.
Födelsedagar
Idag fyller Elsa det är smart ock jättekul kompis! Grattis Elsa :-)!

Nästa vecka:
  • Vi avslutar kapitlet, mätning och börjar med statistik. Hoppas ni har kunnat stötta barnen hemma genom att läsa av termometern, övat digital tid, vägt och mätt olika saker samt omvandlat enheter. Veckans problemlösningar krävde en del tankeverksamhet och var ganska svåra. Vi har pratat mycket om dem i skolan. Nu hoppas jag att de flesta har lite bättre koll på detta. Klockan (digital tid) är svår för många, ett tips: gå in på elevspel.se om ni vill öva på klockan och annat roligt!
  • Vi ska ge varandra respons (two stars and a wish) på våra två berättelser, Teo och Tanja samt Min första dag, som cirkusartist. Se därför gärna till att Teo och Tanja-texterna kommer tillbaka till skolan i nästa vecka.
  • På torsdag ska vi uppmärksamma Nobeldagen. Vi ska äta "finlunch" och lära oss lite mer om några kända "uppfinnare", vetenskapsmän/kvinnor och framgångsrika författare. De som vill får denna dag gärna klä sig lite extra fint och festligt denna dag!
  • Vi sammanfattar människans utveckling kopplat till det vi läst och fått lära oss på Naturhistoriska. Sen (efter jullovet) är det dags för istiden!
  • Vi ska läsa ut samt skriva bokrecensioner till böckerna Gusten Grodslukare och Snöret, fågeln och jag!
Läxor (delas ut fredag med uppföljning nästkommande fredag):
SV: läsläxa kapitel 11, läs samt svara på frågor med hela meningar
Ma-läxa: läxa 11, sidorna: 37-40



Datum att komma ihåg:
10 december firar vi Nobeldagen
18 december terminens sista skoldag, vi slutar 14.00


Trevlig helg!

Nutti och Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar