Hej på er alla!
Tack för den positiva responsen vi fått på vårt initiativ att skriva informationsbrev till alla
föräldrar, det vi kallar Skolledningen informerar. Tack även till er som kommit med förslag
om teman/ämnen som ni gärna ser att vi skriver om framöver.
Den här gången tänkte vi berätta lite om och försöka förklara hur skolans bemanning och
organisation byggs upp. Vi får frågor ibland om hur själva bemanningsprocessen går till både
för redan anställd personal och när rekryteringar behöver göras. Andra frågor som dyker
upp av och till rör klasslärarskap och ämneslärarskap.
Jag börjar från början!
Skolans undervisning är det som ligger till grund för lärarbemanningen. I den timplan som
finns för eleverna finns det en garanterad undervisningstid i respektive ämne som eleverna
ska ha fått undervisning i under sina nio obligatoriska skolår åk 1-9. Tiden är fördelad med en
viss mängd tid i respektive ämne per stadie; lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Tiden
mellan stadierna får inte flyttas, däremot kan man förlägga tiden inom stadiet på olika sätt.
De vanligaste fördelningarna inom stadiet handlar om att eleverna har en successivt ökad tid
i undervisningen från åk 1 och uppåt. Ett annat val som ofta görs är att t ex slöjd börjar i
åk 3.
När timplanen är fastslagen för kommande läsår beräknar vi hur många lärare vi behöver i
respektive ämne för att säkerställa att eleverna bli undervisade av behöriga och legitimerade
lärare. Det antalet vi får fram kallar vi grundbemanning.
Från och med augusti 2015 är det en lag som träder i kraft som innebär att man måste ha
behörighet och legitimation i de ämnen man ska undervisa i, vilket gäller från förskoleklass
och uppåt. Det innebär i praktiken att trots att man är lärarutbildad i t ex geografi och
historia så får man inte undervisa i religion och samhällskunskap. Tidigare har det varit
möjligt.
Lärarutbildningen i Sverige har sett olika ut under de senaste 10 åren, vilket har inneburit att
lärare i dag kan ha utbildningar i få, många eller i de flesta ämnena på respektive stadie.
Under en period utbildades lärare i ett till två ämnen redan från åk 1, vilket innebar att det
var flera undervisande lärare redan från skolstarten för eleverna.
När vi gör vår bemanning är det inte ett val mellan klasslärare eller ämneslärare.
Det finns ingen lärarutbildning i att bli klasslärare eller ämneslärare utan alla som utbildar sig
till lärare är utbildade lärare, med ett eller flera ämnen i sin behörighet. Beroende på antalet
ämnen man är behörig i kan man undervisa klasser i få ämnen eller i många ämnen. En annan
parameter är vilka årskurser man får undervisa i, vilket framgår av lärarlegitimationerna.
Vår ambition är att lärare i framförallt de yngre åren ska ha utbildning i så många ämnen som
möjligt så att eleverna får ett färre antal vuxna att förhålla sig till. Utöver huvudläraren
tillkommer oftast lärare i praktiskt estetiska ämnen som t ex bild, idrott och hälsa, musik och
slöjd. Inför kommande läsår tänker vi att det här ska gälla i åk1-4. I praktiken innebär det att
vi behöver lärare som har behörighet och legitimation upp till lägst åk 4 i så många ämnen
som möjligt.
I åk 5 och 6 tänker vi att vi även här vill ha lärare med bredd i sin utbildning, men framförallt
vill vi minimera antalet lärare i respektive klass och årskurs. Det kan innebära att man som
elev har en lärare i t ex sv, so och engelska och en annan lärare i ma, no, teknik där så är
möjligt. Förutom dessa lärare tillkommer även lärare i praktiskt estetiska ämnen, idrott,
musik samt språkval och hem- och konsumentkunskap.
I bemanningen utgår vi från de lärare som redan jobbar hos oss och den behörigheten de
har. När vi gör nyrekryteringar söker vi lärare enbart med bred kompetens åk 1-6.
Inom något år räknar vi med att vi har uppnått den bemanning och den organisation vi
strävar efter.
Senast under senare delen av maj månad kommer vi att informera alla vårdnadshavare om
vilken/ vilka lärare som kommer att undervisa i ert/era barns klass/klasser. Om vi har
rekryteringar kvar att göra fram till skolstarten i augusti kommer även det att framgå.
Vänliga hälsningar Helena, rektor Solhemsskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar