fredag 5 februari 2016

Vecka 5

Hej alla bloggläsare!

Vi övar på att skriva så att andra kan läsa våra handskrivna texter. Läs barnens veckobrev i kontaktböckerna och skriv en uppmuntrande kommentar!

Engelska
Vi har sett ett avsnitt av The Game. Vi har tränat på att prata med varandra på engelska. Vi har bland annat använt frasen: I can see a ..... Prata gärna engelska hemma!

Matematik
Vi har jobbat med skala. Förstora och förminska. Vi har även jobbat med PBL (problemlösningar)  i bråk. Vi jobbade mycket med problemen, som var i veckans matteläxa.
Vi har använt "fyrfältaren" där får eleverna skriva med symboler (siffror), rita en bild för att visa sin lösning och lägga med "plockisar".  Vi använder också metoden ETA, prova först på egen hand, sen tillsammans och slutligen alla tillsammans (genomgång). Jobba gärna så hemma när ni gör läxorna!

SO
Vi har sett på film, läst och skrivit om jägar - och bondestenåldern. Nu är vi experter på hur det var att leva på den här tiden! Vi har också läst om och pratat om hur det var i andra delar av världen då vi hade "stenålderstid" i Norden.

Värdegrundsarbete
Vi har sett på Pelle svanslös och pratat om hur man är en schysst kamrat!

NO
Vi har pratat om, gjort experiment och sett filmer om: flyta - sjunka, lösningar - blandningar. Återigen har vi lärt oss och repeterat svåra ord som densitet, molekyler och vi har pratat om gasen - koldioxid. Vilka saker flyter-sjunker? Vilka material/ämnen löser sig? Vad händer när vi lägger ett russin i ett glas med kolsyrat vatten (russinhissen)? Titta gärna på filmerna, via sli.se, igen och repetera hemma. Sök: russinhissen, flyta och sjunka, lösningar och blandningar. Kul, men också lite svårt! Därför kan det vara bra att repetera igen och igen!

Slöjd
På tisdagens textilslöjd var Nutti med för att se hur eleverna arbetar. Många var aktiva, följde instruktionerna och arbetade på egen hand. Andra behövde väldigt mycket hjälp för att inte bli passiva. Flera "vågade" inte riktigt prova på egen hand, utan krävde hela tiden bekräftelse och stöd. Nutti kommer vara med någon/några gånger till och se hur vi kan utveckla detta. Det blir svårt att klara sig bra i ämnet om man inte vågar försöka på egen hand

Svenska/Grammatik
Vi har pratat om verb. Hur vet vi att det är ett verb? Hur böjer vi verb i olika tempus? Hur kan ett substantiv bli ett verb? Exempel: en cykel, att cykla, en tvättmaskin, att tvätta och så vidare. Det blev en riktigt rolig ordlek som ni gärna får fortsätta med hemma.  
Vi har repeterat alfabetet, vokaler (hårda och mjuka) samt konsonanter. Jättebra om ni övar detta hemma! Det måste sitta nu och märker ni att det inte är fallet är vi tacksamma om ni kan stötta era barn med detta. 


Läxor (delas ut fredag lämnas nästa torsdag)
Matteläxa 4, geometri/skala, s.14-16 gör alla sidor
Läsläxa, kapitel 16 läs och svara på frågor med hela meningar, tänk på stavning


Nästa vecka:
Under nästa vecka avslutar vi geometri-avsnittet för denna gång och går över till räknesätten. Vi är återigen med i 10 monkeys "mattetävling" och via inloggning har eleverna möjlighet att färdighetsträna inom räknesätten och geometri mellan 7-14 alla skoldagar. Vi får vara med till den 15 april. Det betyder att vi kan öva matte på sportlovet ifall vi vill!
I SO ska vi jobba med bronsåldern. På torsdag är det skridskor på elevens val för de som valt det. Kolla barnens skridskor i helgen så att de passar! På fredag är det studiedag för lärarna, vilket betyder att det blir fritids hela dagen.

Datum att komma ihåg:
11/2 skridskor för de som vill på elevens val
12/2 studiedag, fritids hela dagen
18/2 skridskor för de som vill på elevens val
25/2 skridskor för de som vill på elevens val

Trevlig helg
Nutti och Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar