Hej alla bloggläsare!
Detta var en vecka som rusade iväg och dessutom "förlorade" vi en skoldag. Vi hade en kort stund på oss att skriva veckobrev igår, för hand. Därför blev det således ingen elevtext att publicera här på bloggen. Hoppas vi får till det med en elevtext i nästa vecka!
Idag, fredag, hade vi studiedag på skolan. Jag var en av några lärare, som fick en stund att berätta om det arbete jag gör med mina elever. Jag berättade om hur vår klass jobbar med formativ bedömning, genom bland annat matriser kopplade till våra arbetsområden. Det var superkul att få berätta om mina underbara elever. Jag pratade bland annat om hur bra de blivit på att självskatta sin egen läsning, hur de ger varandra respons, bedömer hur långt de kommit i sin skrivutveckling och hur de utvärderar sina kunskaper och förmågor inom olika arbetsområden ex. Forntiden. Jag visade elevarbeten och korta filmer där eleverna "skattade" sig själva. Gissa om kollegorna på skolan blev imponerade av klassens elever!
Detta har vi jobbat med/lärt oss/utvecklat i veckan:
SO: Vi har jobbat med bronsåldern och det kommer vi fortsätta med nästa vecka. NO: vi har påbörjat ett arbete om luft. Det är riktigt kul att se hur båda dessa arbetsområden stimulerat och intresserat eleverna. Flera elever har tagit stora steg i sin utveckling när de ställts inför nya spännande utmaningar. För andra, som tidigare haft det väldigt lätt med det mesta i skolan, har de nya utmaningarna kommit lite som en chock. Helt plötsligt är det andra kamrater i klassen, som kan och förstår lika mycket eller kanske mer än jag.... Det kan vara svårt att acceptera till en början, självförtroendet får sig en liten törn. Samtidigt som detta kan vara jobbigt är det också bra för eleverna att se hur alla utvecklas. Ibland går det fort och ibland tar det längre tid. Vi har pratat en hel del om detta, att alla kan nå lika långt, men att det kräver ansträngning och det är viktigt att tänka på att lärandet går upp och ner under hela skoltiden. Vissa saker är enkla, passar just mig bra, andra saker är svårare och då behöver jag jobba lite hårdare.
I svenska har vi jobbat med ordförståelse. Jag slog slumpmässigt upp ord i en ordbok. Eleverna fick förklara vad orden betydde. Många ord, som vi vuxna tar för givet att barnen kan, kan de inte betydelsen av. De har ofta en tanke/gissning, men den är långt ifrån alltid korrekt. Ett tips är därför att prata om olika ord och begrepp med barnen, gärna utifrån en ordbok så ni också kan prata om stavning!
I matematiken var det i veckan dags för en favorit i repris, nämligen omgruppering. Det gick riktigt bra den här gången. Eleverna kommer under nästa vecka få göra instruktionsfilmer, som vi lägger på bloggen så att alla kan repetera på egen hand i lugn och ro.
I engelska såg vi på The game, därefter lyssnade vi på ljudfiler och följde instruktioner i vår kartläggningsbok i engelska. Det var kul och det gick ganska bra. Det gäller bara att ta det lugnt och lyssna. Inte få panik för att man inte förstår, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
Läxor (delas ut torsdag lämnas nästa torsdag)
Matteläxa 5, koordinater, s.17-19 gör alla sidor
Läsläxa, kapitel 17 läs och svara på frågor med hela meningar, tänk på stavning
Nästa vecka:Detta var en vecka som rusade iväg och dessutom "förlorade" vi en skoldag. Vi hade en kort stund på oss att skriva veckobrev igår, för hand. Därför blev det således ingen elevtext att publicera här på bloggen. Hoppas vi får till det med en elevtext i nästa vecka!
Idag, fredag, hade vi studiedag på skolan. Jag var en av några lärare, som fick en stund att berätta om det arbete jag gör med mina elever. Jag berättade om hur vår klass jobbar med formativ bedömning, genom bland annat matriser kopplade till våra arbetsområden. Det var superkul att få berätta om mina underbara elever. Jag pratade bland annat om hur bra de blivit på att självskatta sin egen läsning, hur de ger varandra respons, bedömer hur långt de kommit i sin skrivutveckling och hur de utvärderar sina kunskaper och förmågor inom olika arbetsområden ex. Forntiden. Jag visade elevarbeten och korta filmer där eleverna "skattade" sig själva. Gissa om kollegorna på skolan blev imponerade av klassens elever!
Detta har vi jobbat med/lärt oss/utvecklat i veckan:
SO: Vi har jobbat med bronsåldern och det kommer vi fortsätta med nästa vecka. NO: vi har påbörjat ett arbete om luft. Det är riktigt kul att se hur båda dessa arbetsområden stimulerat och intresserat eleverna. Flera elever har tagit stora steg i sin utveckling när de ställts inför nya spännande utmaningar. För andra, som tidigare haft det väldigt lätt med det mesta i skolan, har de nya utmaningarna kommit lite som en chock. Helt plötsligt är det andra kamrater i klassen, som kan och förstår lika mycket eller kanske mer än jag.... Det kan vara svårt att acceptera till en början, självförtroendet får sig en liten törn. Samtidigt som detta kan vara jobbigt är det också bra för eleverna att se hur alla utvecklas. Ibland går det fort och ibland tar det längre tid. Vi har pratat en hel del om detta, att alla kan nå lika långt, men att det kräver ansträngning och det är viktigt att tänka på att lärandet går upp och ner under hela skoltiden. Vissa saker är enkla, passar just mig bra, andra saker är svårare och då behöver jag jobba lite hårdare.
I svenska har vi jobbat med ordförståelse. Jag slog slumpmässigt upp ord i en ordbok. Eleverna fick förklara vad orden betydde. Många ord, som vi vuxna tar för givet att barnen kan, kan de inte betydelsen av. De har ofta en tanke/gissning, men den är långt ifrån alltid korrekt. Ett tips är därför att prata om olika ord och begrepp med barnen, gärna utifrån en ordbok så ni också kan prata om stavning!
I matematiken var det i veckan dags för en favorit i repris, nämligen omgruppering. Det gick riktigt bra den här gången. Eleverna kommer under nästa vecka få göra instruktionsfilmer, som vi lägger på bloggen så att alla kan repetera på egen hand i lugn och ro.
I engelska såg vi på The game, därefter lyssnade vi på ljudfiler och följde instruktioner i vår kartläggningsbok i engelska. Det var kul och det gick ganska bra. Det gäller bara att ta det lugnt och lyssna. Inte få panik för att man inte förstår, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
Läxor (delas ut torsdag lämnas nästa torsdag)
Matteläxa 5, koordinater, s.17-19 gör alla sidor
Läsläxa, kapitel 17 läs och svara på frågor med hela meningar, tänk på stavning
MA: Räknesätten, vi repeterar omgruppering och algoritmer (uppställningar). Nu jobbar vi med lite högre tal (upp till 10 000). Vi fortsätter läsa om luft i NO. I SO fortsätter vi med bronsåldern. I SV kommer vi jobba med att skapa en "bild" till vår bokprojekt! Vi ska fortsätta jobba med stavning. På engelskan ska vi läsa småböcker, prata om böckernas innehåll och se ytterligare ett avsnitt av det populära programmet, The game.
Datum att komma ihåg:
18/2 skridskor för de som vill på elevens val
Trevlig helg
25/2 skridskor för de som vill på elevens val
vecka 11-20 Nationella prov i SV och MA (inga ledigheter kommer att beviljas under dessa veckor)
vecka 11-20 Nationella prov i SV och MA (inga ledigheter kommer att beviljas under dessa veckor)
Trevlig helg
Nutti och Sandra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar